Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid

overzicht

Songfestival 2021 breed toegankelijk

13 mei 2021

Het Eurovisie Songfestival 2021 wordt voorzien van gebarentolken, audiodescriptie en signdancers.

We zijn als Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid erg blij dat dit grote evenement breed toegankelijk wordt gemaakt, zowel voor de bezoekers in Rotterdam Ahoy als voor de kijkers thuis.

De halve finales (op dinsdag 18 en donderdag 20 mei) en de finale (zaterdag 22 mei) van het Eurovisie Songfestival 2021 worden op het themakanaal NPO 1 extra uitgezonden met gebarentolken en signdancers. De programma’s worden ook live ondertiteld op NPO 1 via teletekstpagina 888.

Op het themakanaal NPO Zappelin extra worden de uitzendingen voorzien van audiodescriptie voor mensen met een visuele beperking. Hierbij komt de audiodescriptie in de plaats van het reguliere commentaar, zodat er genoeg ruimte is om ook de visuele elementen te beschrijven.

In Rotterdam Ahoy krijgen bezoekers met een visuele beperking een speciale ontvanger met koptelefoon waarmee zij de audiodescriptie kunnen volgen. Deze wordt tegelijkertijd ook op NPO Zappelin extra uitgezonden. De Engels sprekende Songfestivalpresentatoren zijn in Ahoy te volgen via live ondertiteling op grote schermen. Daarop zijn ook de signdance-optredens te zien voor dove en slechthorende bezoekers.

NPO1 extra is bij KPN te vinden op kanaal 76, bij Ziggo op kanaal 128 en bij T-Mobile op kanaal 273. Of via NPO Start.
NPO Zappelin extra is bij KPN te vinden op kanaal 58, bij Ziggo op kanaal 311 en bij T-Mobile op kanaal 195. Of via NPO Start.

Deze informatie komt uit dit artikel van het Songfestival.