Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid

overzicht

Persconferenties met extended audiodescriptie

13 april 2020

Deze week heeft de Rijksoverheid een grote stap gezet op het gebied van toegankelijkheid en inclusie. Op de website van Rijksoverheid worden nu alle persconferenties met extended audiodescriptie gepubliceerd. Rijksoverheid nam deze stap nadat het Bartiméus Fonds samen met haar partners in het oogveld, waaronder Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid, een dringend verzoek aan het kabinet deed om persconferenties over het coronavirus te voorzien van extended audiodescriptie.

Extended audiodescriptie

Extended audiodescriptie is een vorm van beeldbeschrijving waarbij direct na de uitzending in het beeldmateriaal een aantal pauzes wordt gemonteerd waarin een voice-over de belangrijke beeldinformatie vertelt. In deze video wordt meteen duidelijk wat de meerwaarde van extended audiodescriptie is. De gebaren van de gebarentolk bij de persconferenties, voor bijvoorbeeld hamsteren, zorgen af en toe voor een lach op het gezicht bij zowel de kijkers als de ministers. Maar mensen die slechtziend of blind zijn kunnen niet vanzelfsprekend meelachen. Dat lost extended audiodescriptie op, sámen kijken en ervaren, dat is inclusie. Kijk voor de persconferenties met extended audiodescriptie op de website van Rijksoverheid.