Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid

overzicht

Audiodescriptie voor De Fabeltjeskrant

De animatiefilm DE FABELTJESKRANT: DE GROTE DIERENBOS-SPELEN is op initiatief van Stichting Audiovisuele Toegankelijkheid (SAVT) voorzien van audiodescriptie; ingesproken door Bram van der Vlugt.

De terugkeer van DE FABELTJESKRANT is een nostalgisch feestje voor volwassenen en een leuke nieuwe kennismaking voor kinderen. Omdat de film geen subsidies heeft gekregen, was er niets voorzien voor mensen met een visuele beperking. Aangezien volgens ons ook blinde of slechtziende mensen, klein en groot, van deze film moeten kunnen genieten, hebben we besloten om audiodescriptie te laten maken. Met audiodescriptie zijn audiovisuele producties toegankelijk voor mensen met een visuele beperking: een stem vertelt wat er in beeld gebeurt. Dit maakt het voor blinden en slechtzienden mogelijk om een film, in de bioscoop of thuis, goed te kunnen volgen.

Er is al en substantieel aanbod audiodescriptie voor volwassenen beschikbaar via de app Earcatch. Helaas blijft het aanbod voor kinderen enigszins achter en hierdoor is de bekendheid van audiodescriptie en Earcatch bij deze doelgroep nog niet groot. Door als stichting nu in te zetten op het vergroten van het aanbod voor kinderen, hopen we ze meer aan te spreken en bekend te maken met audiodescriptie en Earcatch.

De audiodescriptie voor DE FABELTJESKRANT: DE GROTE DIERENBOS-SPELEN is ingesproken door niemand minder dan acteur Bram van der Vlugt.

Over de film

Na 50 jaar zijn de verhalen van Meneer de Uil terug en in het Grote Dierenbos is weer van alles te beleven. Volg de avonturen van Juffrouw Ooievaar, Meneer de Raaf en Ed en Willem de Bever tijdens een pick-nick, verjaardagsfeest en hun strijd in de Grote Dierenbos-spelen. DE FABELTJESKRANT: DE GROTE DIERENBOS-SPELEN (Freek Quartier en Jens Møller, 2018) is in première gegaan op woensdag 19 december 2018.